למה דווקא "עבד עברי" \\ הרב אפרים אפשטיין

הרב אפרים אפשטיין No Comments on למה דווקא "עבד עברי" \\ הרב אפרים אפשטיין

מדוע קוראת לו התורה "עבד עברי", מדוע לא "עבד יהודי"? מדוע משתמשת התורה במילה "עברי"? | פרשת השבוע עם הרב אפרים אפשטיין, באדיבות ארגון "ערכים"

צילום: מרצי ערכים
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

האזינו

כשישבתי השבוע עם אלי הוא פתח בהצהרה
'לי אין שום סיכוי. זה אולי נשמע קיצוני,אבל אני מכיר את עצמי.מה שאני עברתי וכל סיפור חיי מעידים עלי כאלף עדים שזה מה שיש וזהו !!
אני מוכן לשמוע כיוונים חדשים ואני אפילו רוצה לראות את האור בקצה…אבל אל תנסה להאיר את מה שאי אפשר ולתת לי סתם תקוה כי זה סוג של אשליה,כמו משכך כאבים
ואני רוצה רק אמת…
אם אתה רוצה,הוא המשיך, לומר לי שאני יכול לעשות ולהצליח והכל תלוי בי,כבר שמעתי את זה וזה לא משכנע…

האמת..,כך עניתי לאלי, שאני לא ממש מתרשם מהנאום.
כי כבר שמעתי נאומים רבים מאותו סגנון עוד הרבה לפניך,ואני מניח שאשמע עוד רבים אחריך.

ואם את האמת אתה מחפש זה כבר סימן טוב ואם כך אין צורך לשכנע אותך בכלום אלא פשוט לומר לך את האמת
וכמו תמיד האמת היא אחת.

הייאוש הוא לא מציאות ,הוא רק תחושה.
הייאוש הוא תחושה שהיא זו שמייצרת אשליה של מציאות.
אשליה של מציאות אפרורית וחסרת תקוה.
אשליה של אני לא שווה ואין לי שום סיכוי.
אבל כשמנטרלים את התחושה מתגלית לה מציאות חדשה שבה מי שרק רוצה יכול לגלות הרבה אור ותקוה.

ושתדע לך אלי, שהתורה כבר לפני אלפי שנים ידעה שתבוא יום אחד ותציב את הנאום בפני,
ומשכך היא כבר התייחסה לכך וענתה את התשובה זה מכבר
וכל זה בפרשת השבוע שלנו.

כאן שמתי לב שזה התחיל לעניין אותו..
אז המשכתי..

הפרשה פותחת במילים
"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם,כי תקנה עבד עברי שש שנים יעבד ובשבעת יצא לחפשי לחפשי חנם.."

פרשת עבד עברי זו המצוה הראשונה שמשה רבינו נצטוה לשים בפני עם ישראל לאחר מתן תורה.
השאלה היא מדוע,
מדוע לאחר המעמד המרומם כל כך – מתן תורה,כשכל עם ישראל אומר נעשה ונשמע,
כשהם נמצאים במקום הרוחני הגבוה והנעלה,
מדוע לשים בפניהם דוקא עכשיו את פרשת עבד עברי ?
מדוע דוקא את הפרשה שעוסקת במקום נמוך כל כך ??
מדוע דוקא את הפרשה שעוסקת באדם שהגיע למקום כל כך נמוך,שצריך מוכרו לעבד ??

ובכלל,
מדוע קוראת לו התורה "עבד עברי",
מדוע לא "עבד יהודי" ??
מדוע משתמשת התורה במילה "עברי" ??

בפרשת 'שמות' בפעם הראשונה שמצוה הקב"ה את משה רבינו לגשת אל פרעה בשם העם היהודי כולו נאמר,
"..ובאת אתה וזקני ישראל אל מלך מצרים ואמרתם אליו ה אלוקי העבריים נקרה אלינו…"
מעיר על כך הרש"ר הירש
שזו הפעם היחידה בכל התורה שמופיעה המילה "עבריים" בצורתה זו ( עם שני יו"ד).
והוא ממשיך ומסביר:
" ייתכן כי לא בא הדבר אלא להבליט תכונה מסוימת של ה"עברי" ולהדגיש כי אינה מאפיינת רק את הציבור,אלא כל פרט ופרט ממנו.
דיי היה לו להקב"ה באיש אחד שגילה אומץ רוח כאברהם אבינו -"כל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחד" ולכן נקרא עברי
כן ירש אומץ רוח זה וחוזק אופי זה כל אחד ואחד מבניו.
משה רבינו מעביר מסר לפרעה
אנחנו לא "עברים" אנחנו "עבריים".
אותו הרוח,הכוח שפועל בי במשה, פועל בכל אחד ואחד מבני עמי עד לאחרון בניו.
אין אפשרות לכלותינו.
כל אחד ואחד מבני העם הזה יכול לבצע מהפכה של ממש,הוא מול כל העולם ,ממש לבדו."
עם עם שכזה לא כדאי לך להתעסק.

את אותו המסר,כך אני חושב,רוצה הקב"ה להעביר לעם ישראל מיד לאחר מתן תורה.
עד שקיבלו את התורה,המעמדות ,היעדים לא היו ברורים וגלויים לכל.
לאחר שעם ישראל כבר מקבל את התורה יש אפשרות שמישהו באחד מן הזמנים יבוא ויאמר שהוא לא מסוגל,כבר אין לו סיכוי.
התורה שקובעת כללים והנהגות מציבה גם סולמות ויעדים.
ניתן לפעמים להביט אל על וליפול לייאוש.
אומר הקב"ה "כי תקנה עבד עברי"
תביט אל האדם שנמצא בתחתית הסולם,בשולי החברה
תביט אל זה שנמכר לעבד- אין יותר נמוך מזה.
תביט אליו ותזכור שאף הוא "עבד עברי"
גם בו יש את אותו כח של "עברי".
גם הוא מסוגל לבדו לעמוד מול כל העולם ולצעוק "אין עוד מלבדו".
הוא לבדו מסוגל להחזיק באמת ולא להבהל גם כשכל העולם נגדו.
הוא לבדו מסוגל לבצע מהפכה של ממש בכל העולם.

בכל התורה יש עוד אחד שנקרא "עברי" – יוסף הצדיק."ושם איתנו נער עברי".
גם הוא עמד לבדו ממש מול הנסיון של אשת פוטיפר ויכול לו
אותו כח של "עברי"- ממש לבד מול נסיון אדיר.

"עברי" – לבד מול כל העולם,לבד מול כל הנסיונות
בתוך כל יהודי קיים "עברי" – כח שמסוגל להפוך את כל העולם לבדו ממש.

אז יש מישהו שיכול לומר שהוא לא שוה ??
יש מישהו שיכול לומר שאין לו סיכוי ??
זוהי סתם אשליה !!

לכן זו הפרשה הראשונה שיש לשים בפני עם ישראל מיד לאחר מתן תורה
ולכן דוקא "עבד עברי" ולא "עבד יהודי".

אתה רואה.. אמרתי לאלי,התורה כבר ידעה את מה שתאמר לי,וענתה לך את התשובה
כולנו "עבריים", גם אתה.

אלי חייך,זה מצא חן בעיניו..


להערות והארות אפשר במייל
[email protected]



0 תגובות